آموزشتوریستیراهنمای مسافرت

حمل حیوان خانگی در هواپیما

حمل حیوان خانگی در هواپیما چه شرایطی دارد؟

حتما شما هم تصمیم به سفر هوایی گرفته‌اید اما حیوان خانگی دارید و نمی‌خواهید او را تنها در خانه بگذارید و به سفر بروید. قطعا حیوانات خانگیتان برای شما مهم هستند و در طول سفر نگران‌ آن‌ها هستید و می‌خواهید همراهتان باشند، اما برای حمل حیوان خانگی در هواپیما هر ایرلاینی شرایط خاص خود را دارد و پیش از سفر بهتر است قوانین مربوط به ایرلاینی که با آن پرواز می‌کنید را بررسی کنید تا با خیال راحت با حیوان دوست داشتنی خود به سفر بروید.

حمل حیوان خانگی

روش‌های حمل‌های حمل حیوانات خانگی با هواپیما

به طور کلی برای حمل موجود زنده با هواپیما دو راه وجود دارد:

۱. حمل حیوان خانگی در هواپیما به صورت همراه (از طریق پایانه‌های مسافری)

در این حالت خود مسافر همراه حیوان خانگی وارد هواپیما می‌شود. البته گمان نکنید که در این حالت می توانید حیوان خانگیتان را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. به خاطر مسائل ایمنی و عدم کنترل حیوانات در مواقع اضطراری، معمولا ایرلاین‌ها مانع از ورود حیوانات اهلی به کابین هواپیما می‌شوند. در نتیجه در این حالت حیوان شما در پایانه مسافربری فرودگاه پذیرش می‌شود و هنگامی که به فرودگاه مقصد رسیدید می‌توانید در قسمت بار حیوان خانگی خود را تحویل بگیرید.

۲. حمل حیوان خانگی در هواپیما به صورت غیر همراه (از طریق پایانه‌های باربری، کارگو، بارنامه)

در این حالت مسافر نمی‌تواند همراه حیوان خانگی خود باشد و به همین دلیل حیوان خود را به کارگو ایرلاینی که از آن بلیط هواپیما رزرو کرده می‌سپارد. در نتیجه حیوان شما چه اهلی چه وحشی در پایانه باربری فرودگاه پذیرش می‌شود و در فرودگاه مقصد، شخصی که نام او در بارنامه آورده شده است می‌تواند حیوان را در محل ترخیص تحویل بگیرد.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای حمل حیوان خانگی در هواپیما

حمل حیوان خانگی در هواپیما

همانطور که برای ورود خودتان به هواپیما نیاز به مدارکی دارید، برای حمل حیوان خانگی به هواپیما هم باید مدارکی آماده کنید و در صورتیکه این مدارک را به ایرلاین مورد نظر ارائه ندهید، اجازه ورود حیوان شما به هواپیما داده نخواهد شد.

به طور کلی مدارک موردنیاز برای ورود حیوان به هواپیما در فرودگاه شامل موارد زیر است:

۱. شناسنامه یا گذرنامه حیوان

۲. اصل گواهی معتبر بهداشتی بین المللی که از توسط دامپزشکی دولتی کشور مبدا و یا مقصد صادر شده باشد.

۳. تایید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه (فقط برای پروازهای بین المللی)

۴. مدارک واکسیناسیون حیوان خانگی که حتما باید معتبر باشد.

۵. تکمیل فرم مخصوص درخواست انجام امور و حمل حیوان خانگی

۶. ارائه اصل برگه پرداخت کرایه حمل حیوان خانگی

شرایط پذیرش حمل حیوان خانگی در هواپیما

حمل حیوان خانگی در هواپیما

  • قوانین حمل حیوان خانگی و موجود زنده دائما در حال تغییر است، بنابراین قبل از اینکه هر اقدامی برای جابجایی حیوان خود با هواپیما انجام دهید، حتما با فرودگاه مبدا تماس بگیرید.
  • تماس با فرودگاه حداقل ۲۴ سال قبل از سفر با حیوان خانگی ضروری است. چرا که هم در جریان موارد و مشکلاتی که ممکن است برای پذیرش حیوان به وجود بیاید قرار می‌گیرید و هم با مراحلی که برای تحویل حیوان باید طی کنید، آشنا خواهید شد. این مورد را هم به خاطر داشته باشید که حداقل ۳ ساعت قبل از سفرهای بین المللی و ۲ ساعت قبل از سفرهای داخلی در فرودگاه برای انجام امور پذیرش حیوان حضور داشته باشید.
  • برای سفر بچه‌های سگ و گربه باید حداقل ۱۰ هفته از تولد آن‌ها گذشته باشد. (در برخی از کشورها حداقل سن حیوان ۱۲ هفته است).
  • بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران حداکثر ۲ قلاده سگ یا گربه و ۱۰ قطعه پرنده تزئینی می‌توانید با خود حمل نمایید.
  • چند ساعت قبل از سفر به حیوان خود غذای سبک بدهید و در صورتیکه سفرتان بیش از ۲ سال طول می‌کشد به اندازه کافی آب داخل قفس حیوان بگذارید.
  • برخی از ایرلاین‌ها ممکن است حیوانات پرخاشگر، بیمار، ناآرام، بسیار پیر، دارای بوی زننده و یا دارای هر شرایط ناسازگار دیگر را پذیرش نکنند.
  • برخی از ایرلاین‌ها ممکن است حیوانات گران قیمت و یا حیواناتی که برای صاحبانشان ارزش خاصی دارند را پذیرش نکنند. در صورتی که مسافر این مورد را در فرودگاه اعلام نکند ایرلاین‌ها هیچگونه مسئولیتی را بر عهده نخواهند گرفت.
  • برخی ایرلاین‌ها اجازه ورود حیواناتی مانند آبزیان، حیوانات وحشی، جوجه پرندگان به صورت تنها، پیله حشرات و حیوانات غیر خانگی را به صورت همراه نمی‌دهند و باید این حیوانات را برای جابجایی تحویل بخش بارنامه و کارگو بدهید. البته در این گونه موارد کشور مقصد هم باید پذیرای حیوان باشد.
  • سعی کنید در تابستان و روزهای گرم از پروازهای شب یا صبح زود که هوا کمی خنک‌تر است و در زمستان و روزهای سرد از پروازهای در طول روز استفاده کنید. ممکن است برخی ایرلاین‌ها در غیر ساعات ذکر شده از پذیرش حیوان اجتناب کنند.
  • ممکن است حیوانتان اجازه سوار شدن به برخی از هواپیماها را نداشته باشد. برای مثال برخی از هواپیماهای مسافربری کوچک مانند BAE حیوانات خانگی را برای حمل نمی‌پذیرند.
  • برخی از ایرلاین‌ها مانند هواپیمایی قطر گونه‌های خاصی از سگ و گربه را نمی‌پذیرند، چون این حیوانات در شرایط استرس زا یا در دمای بالاتر از ۲۱ درجه سانتیگراد مستعد گرمازدگی هستند.

قفس مناسب برای حمل حیوان خانگی در هواپیما

حمل حیوان خانگی در هواپیما

  • در مورد تعداد حمل حیوان خانگی در هواپیما هم محدودیت‌هایی وجود دارد. برای مثال اگر بخواهید حیوان مادر با بچه‌هایش در یک قفس باشند، تعداد بچه‌ها نباید بیش از ۳ عدد باشد، سن آن‌ها نباید بیشتر از شش ماه باشد و وزن هر کدام از بچه‌ها  نباید از ۲ کیلوگرم تجاوز کند. در صورتیکه بخواهید چند حیوان را با هم داخل یک قفس بگذارید تعداد آن‌ها باید حداکثر ۳ عدد باشد، سن آن‌ها حداکثر ۱۲ هفته و حداکثر ۲ کیلو وزن داشته باشند.
  • در انتخاب نوع قفس حیوان بسیار دقت کنید، چرا که فرودگاه اجازه حمل حیوان با هر قفسی را به شما نخواهد داد. می‌توانید قفس‌های مخصوص حمل حیوان در هواپیما را از پت شاپ‌ها خریداری کنید. معمولا این قفس‌ها چرخ ندارند و درشان قفل می‌شود. هنگام خرید قفس به استحکام، ارتفاع و ابعاد آن هم دقت کنید. قفس باید به گونه‌ای باشد که حیوانتان بتواند به راحتی در آن بایستد، حرکت کند و قفس به خوبی عمل تهویه هوا را انجام دهد. بنابراین در خرید قفس حیوان کمی سخاوت به خرج دهید تا حیوانتان هنگام پرواز اذیت نشود و از ورود حیوان به هواپیما جلوگیری نشود.
  • قبل از اینکه حیوان را داخل قفس بگذارید حتما قلاده و پوزه‌ بند آن را باز کنید.

شرایط خاص برخی کشورها برای حمل حیوان خانگی در هواپیما

حمل حیوان خانگی در هواپیما

  • برخی از کشورها برای پذیرش حیوان شرایط خاص خود را دارند. برای مثال کشورهایی مانند انگلیس، امارات و عمان اجازه حمل حیوان به صورت همراه را نمی‌دهند و انتقال آن‌ها فقط از طریق کارگو امکان پذیر است.
  • برای ورود حیوان به برخی کشورها مانند انگلیس و استرالیا باید زمان قرنطینه سپری شود. در این گونه موارد باید مدارک بیشتری مثل میکروچیپ، شماره میکروچیپ و تاریخ دقیق تزریق آن، واکسن هاری با ذکر مشخصات کامل و تاریخ دقیق و نمونه آزمایش خون مورد تایید اتحادیه اروپا حاضر کنید. در صورت ارائه این مدارک حیوان می‌تواند بعد از سه ماه وارد انگلیس شود.
  • برای ورود حیوان به کشورهای امریکای شمالی علاوه بر مدارک مذکور باید تایید فرم اتحادیه اروپا توسط سازمان دامپزشکی و گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی را هم آماده کنید.
  • برای ورود حیوان به کشورهایی مانند مالزی یا امارات متحده عربی، گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی و آزمایش هاری لازم است.

هزینه حمل حیوان خانگی برای ورود به هواپیما

حمل حیوان خانگی در هواپیما

نحوه محاسبه حمل حیوان خانگی برای ورود به هواپیما با توجه به قوانین هر ایرلاین متفاوت است برای مثال چگونگی محاسبه کرایه حمل AVIH در هواپیمایی ماهان به گونه زیر است:

برای پرندگان خانگی:

وزن کامل پرنده به همراه قفس ضربدر ۴ می‌شود تا هزینه اضافه بار مشخص شود.

برای حیوانات اهلی و خانگی:

وزن کامل حیوان به همراه قفس ضربدر ۲ می‌شود تا هزینه اضافه بار مشخص شود.

البته این هزینه جدا از مقدار بار مجاز رایگان مسافر در هر مسیر و کلاس پروازی محاسبه می‌شود و مسافر در صورتیکه بار همراه خود نداشته باشد هم باید این مبلغ را بپردازد.

حمل حیوانات خانگی در پروازهای ترانزیتی

حمل حیوان خانگی در هواپیما

معمولا حیوانات خانگی در توقف‌هایی که در پروازهای ترانزیتی رخ می‌دهد از جهات زیر بررسی می‌شوند:

  • حیوانات خانگی برای بررسی نشانه‌های بیماری یا استرس بررسی می‌شوند.
  • حیوانات را برای پیاده روی یا استراحت از محل نگهدایشان خارج می‌کنند.
  • محل نگهداری حیوانات تمیز می‌شود.
  • در مدت ترانزیت محل بزرگتر وراحت‌تری برای حیوان در نظر می‌گیرند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا