توریستیراهنمای مسافرتمکانهای تاریخی

راهنمای سفر به تهران

تهران، پایتخت ایران و بزرگترین شهر کشور محسوب می‌شود. اهمیت شهر تهران به حدی است که به احتمال زیاد هرکس حداقل یک بار به آن سفر کرده است. حتی گردشگران خارجی هم وقتی به ایران می‌آیند، معمولا تور ایرانگردی خود را از تهران آغاز می‌کنند، چرا که نه تنها کلان شهری مدرن در قلب ایران است، بلکه تاریخ ایران را نشان می‌دهد. بنابراین، اگر شما هم علاقمند سفر به تهران هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا به اطلاعات لازم در مورد این شهر دست پیدا کنید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری دیاموند فلای، اطلاعات مختصری به عنوان راهنمای سفر به تهران در مورد جاذبه‌های گردشگری تهران، غذاهای محلی تهران و بهترین زمان سفر به تهران ارائه خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

آب و هوای تهران

در شمال تهران، رشته کوه البرز قرار دارد و آب و هوای تهران، تحت تاثیر کوهستان از شمال و دشت از جنوب است. البته منطقه شمال تهران، بیشتر هوای کوهستانی دارد و تهران به طور کلی، در مرز شرایط جوی بری و اقیانوسی قرار دارد. هوای تهران نسبتا خشک است. اگر قصد سفر به تهران را دارید، زمستان های تهران سرد و تابستان‌های آن گرم می‌شود. همچنین، باید توجه داشته باشید که در زمستان، به دلیل پدیده وارونگی هوا، میزان آلودگی هوا بالاست که برای کودکان و گروه‌های حساس مناسب نیست.

لازم به ذکر است، تهران به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران چه برای مسافران داخلی و چه برای مسافران خارجی، همیشه مملو از جمعیت گردشگران است. اما شلوغ‌ترین فصل سفر به تهران از بهمن ماه تا خرداد ماه به خصوص در ایام نوروز و از ماه شهریور تا آبان است.

چگونه به تهران سفر کنیم؟

برای سفر به تهران، چندین راه پیش روی شما وجود دارد. می‌توانید با اتومبیل شخصی به تهران سفر کنید. همچنین می‌توانید با هواپیما، اتوبوس یا قطار عازم تهران شوید که درباره پایانه‌های هر کدام توضیح خواهیم داد.

معرفی فرودگاه‌ های تهران

سفر با هواپیما یکی از آسانترین راه‌های سفر به تهران به شمار می‌رود. در تهران، دو فرودگاه اصلی وجود دارد. فرودگاه مهرآباد که برای انجام پروازهای داخلی است و در غرب تهران قرار گرفته و فرودگاه بین المللی امام خمینی که در کیلومتر ۳۰ بزرگراه خلیج فارس واقع شده و برای پروازهای خارجی استفاده می‌شود. در نزدیکی هر دو فرودگاه، ایستگاه قطار شهری وجود دارد.

راه آهن تهران

ایستگاه راه آهن تهران در محله جوادیه و در ضلع جنوبی میدان راه آهن قرار دارد. این ایستگاه، به صورت شبانه روزی فعال است و به مسافران خدمات ارائه می‌دهد. خط آهن تهران، شلوغ‌ترین و پرترددترین مسیر ریلی ایران را دارد و روزانه مسافران زیادی را جابجا می‌کند. در نزدیکی این ایستگاه، ایستگاه قطار شهری و ایستگاه اتوبوس نیز قرار دارد. راه آهن تهران، قدمتی به اندازه تاریخ راه آهن در ایران دارد و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

پایانه‌های اتوبوس بین شهری تهران

سفر با اتوبوس یکی از ارزانترین راه‌ های سفر به تهران است. در تهران، پنج پایانه مسافربری وجود دارد که عبارتند از:

-پایانه غرب (ترمینال آزادی): در ضلع غربی میدان آزادی، در اتوبان جناح قرار دارد.

-پایانه شرق (ترمینال تهرانپارس): در انتهای خیابان دماوند، سه راه تهرانپارس واقع شده است.

-پایانه جنوب (ترمینال خزانه): در بزرگراه بعثت، روبه‌روی کارخانه روغن نباتی قو قرار دارد.

-پایانه بیهقی (ترمینال آرژانتین): در میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی قرار دارد.

-پایانه پونک: در میدان پونک، بلوار میرزابابایی، تقاطع سردار جنگل، جنب مرکز میوه و تره بار واقع شده است.

حمل و نقل عمومی در تهران | از چه وسیله ای استفاده کنیم؟

تهران، یکی از کلانشهرهای ایران و شهری شلوغ و پر از ترافیک محسوب می‌شود. همچنین، در بعضی از نقاط پرتردد و مرکزی شهر، طرح ترافیک برقرار است. اگر با اتومبیل شخصی و با پلاک شهرستان وارد تهران شده‌اید، تا ۱۵ روز می‌توانید در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشید، اما اگر سفر شما طولانی‌تر شد، باید به صورت آنلاین طرح ترافیک تهیه کنید. اگر رانندگی در نقاط پر ترافیک را دوست ندارید، می‌توانید از حمل و نقل عمومی تهران استفاده کنید.

مترو تهران

برای فرار از ترافیک شهر، استفاده از مترو تهران گزینه مناسب و به‌صرفه‌ای است. در حال حاضر، هفت خط مترو فعال در تهران وجود دارد. برای استفاده از مترو می‌توانید در ایستگاه بلیط یک سفره یا بلیط قابل شارژ بخرید.

بی‌ آر تی تهران

اتوبوس‌ تندرو یا همان بی آر تی تهران، گزینه دیگری برای تردد در سطح شهر است. در حال حاضر، ۱۰ خط بی آر تی در تهران فعال هستند. یکی از نکات سفر به تهران این است که اگر بلیط قابل شارژ مترو تهیه کنید، می‌توانید هزینه بی ار تی را نیز پرداخت کنید.

تاکسی تهران

یکی دیگر از راه‌های تردد در تهران، استفاده از تاکسی‌ها است. می‌توانید با تاکسی‌های سطح شهر رفت و آمد کنید یا برای مسیرهای دورتر از تاکسی‌های خطی استفاده کنید که به‌صرفه‌تر هستند.

معرفی هتل و محل اقامت در تهران | کجا بمانیم؟

هتل های تهران به خوبی در سطح شهر پراکنده شده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه قرار است در کدام منطقه از شهر رفت و آمد کنید، می‌توانید رزرو هتل خود را به راحتی انجام دهید. همچنین، می‌توانید از بین هتل‌های یک تا پنج ستاره انتخاب کنید، یا در یکی از مسافرخانه‌ها یا اقامتگاه‌های تهران اتاق رزرو کنید. در ادامه چند هتل را با آدرس به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین هتل های تهران در مرکز شهر

بیشتر ادارات و مراکز خرید، در مرکز شهر قرار دارند، بنابراین با رزرو هتل در مرکز تهران، به آنها به راحتی دسترسی خواهید داشت. هتل‌های زیر در مرکز شهر قرار دارند:

  •  هتل اسپیناس تهران
  •  هتل پارسیان انقلاب تهران
  •  هتل مروارید تهران

رزرو هتل تهران نزدیک بازار

اگر برای تجارت و خرید به تهران سفر می‌کنید، باید به بازار تهران سر بزنید. هتل‌هایی که نزدیک به بازار تهران قرار دارند عبارتند از:

  •  هتل بزرگ فردوسی تهران
  • هتل سعدی تهران
  • هتل آرمان تهران

بهترین هتل های تهران نزدیک نمایشگاه بین المللی

اگر قصد شما از سفر به تهران، شرکت در یکی از نمایشگاه‌های بین المللی است، پیشنهاد می‌کنیم در نزدیکی محل برگزاری نمایشگاه هتل رزرو کنید. هتل‌ های نزدیک به نمایشگاه تهران عبارتند از:

  • هتل پارسیان آزادی تهران
  • هتل پارسیان اوین تهران
  • هتل بلوط تهران

بهترین رستوران های تهران | کجا غذا بخوریم؟

یکی از تفریحات سفر، شکم گردی است و تهران جای بسیار خوبی برای امتحان کردن انواع غذاها محسوب می‌شود. انتخاب بهترین رستوران، به سلیقه افراد بستگی دارد، بنابراین در ادامه چند مورد از بهترین رستوران‌های تهران، سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های محبوب و ارزان را به شما معرفی خواهیم کرد.

رستوران‌ های لوکس تهران

در این گونه رستوران‎‌ها، دکوراسیون، سرو غذا و برخورد پرسنل از استاندارهای بالایی برخوردار است. همچنین، این رستوران‌ها معمولا رده قیمت بالایی دارند. بعضی از رستوران‌های لوکس تهران عبارتند از:

رستوران کوبابا: جردن، بالاتر از خیابان گلخانه، شماره ۲۵۷، طبقه اول

رستوران تراس: خیابان فرشته، مریم شرقی، بعد از گل فروشی الهیه، پلاک ۶۱

-رستوران مدائن: خیابان ظفر شرقی، خیابان فرید افشار، بلوار آرش شرقی، پلاک ۴۴

رستوران کوهپایه: تهران، شمیرانات، تجریش، دربند، میدان کوهپایه

رستوران حس توران: تهران، خیابان فرشته،‌ خیابان نیلوفر، ساختمان رویال، طبقه دوم

رستوران گردان برج میلاد: بزرگراه همت غرب، برج میلاد، رستوران گردان برج میلاد

رستوران نایب سعادت آباد: سعادت آباد، میدان کاج، پاساژ ابریشم، واحد سه

رستوران کاخ لیدوما: شهرک غرب، میدان صنعت، بلوار فرحزادی، پاساژ لیدوما

رستوران‌های محبوب و ارزان تهران

این رستوران‌ها، شاید دکوراسیون مجللی نداشته باشند، اما  کیفیت غذای آنها مطلوب است و طرفداران خاص خود را دارند. بعضی از رستوران‌های محبوب و ارزان تهران عبارتند از:

رستوران کبابی گلپایگانی: خیابان فردوسی شمالی، چهارراه کوشک، خیابان صادق، پلاک ۱۴

-رستوران خوش بین: خیابان سعدی شمالی، پایین‌تر از چهارراه سید علی، پلاک ۵۱۰

-رستوران مسلم: بازار تهران، نبش سبزه میدان، کوچه حاج رحیم خان، پلاک چهار

رستوران شرف الاسلامی: بازار تهران، به‌سمت مسجد شاه، داخل حیاط مسجد شاه، سمت راست

سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ های سنتی تهران

رستوران‌های سنتی با دکور قدیمی و فضای باصفایی که دارند، بسیار محبوب هستند و در این نوع رستوران‌ها، غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌شود و معمولا بیشتر از میز و صندلی، برای نشستن، تخت دارند. بعضی از رستوران‌های سنتی و محبوب تهران عبارتند از:

-سفره‌ خانه سنتی عالی قاپو: تهران، میدان ونک، اول خیابان گاندی، پلاک ۵۵

-رستوران باربد: ونک، خیابان سئول، بالاتر از میدان شیخ بهائی، پلاک ۵۷

-رستوران سنتی حوض خونه: خیابان ولیعصر، رو‌به‌روی ضلع شمالی پارک ساعی، روبه‌روی ساعی یکم، پلاک ٢٣۶۶

رستوران نون و نمک فخرالملوک: میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، کوچه نصرالهی، کوچه جاویدی، پلاک ۱۱۴

غذاهای سنتی تهران | کدام غذاها را امتحان کنیم؟

تهران در طول سالیان، میزبان مهاجران زیادی از سراسر کشور بوده است که فرهنگ و غذاهای خودشان را به این شهر آورده‌اند. با این حال، تهران نیز غذاهای معروف سنتی خودش را دارد که در اکثر رستوران‌های ستنی و ایرانی این شهر سرو می‌شوند. اصلی‌ترین آنها، قورمه سبزی و قیمه است که در تمام شهرهای ایران طبخ می‌شوند. دیگر غذاهای سنتی تهران عبارتند از:

  • آبگوشت آجیل
  • سرگنجشکی
  • ته چین فیروزکوهی
  • دمپختک باقالی
  • اشکنه اسفناج
  • لوبیا پلو
  • هفت رنگ پلو
  • دمی بلغور جو

جاهای دیدنی تهران | از کاخ ها تا بازارگردی

بدون شک معرفی بهترین جاهای دیدنی تهران بخش مهمی از راهنمای سفر به این شهر است. اگر قصد سفر به تهران دارید، خوب است بدانید که جاهای دیدنی این کلانشهر کم نیستند. از مراکز خرید لوکس و بازارها تا کاخ موزه‌ها و پارک‌ها، همگی جزو جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترینِ آنها خواهیم پرداخت.

مراکز خرید و بازارهای تهران

اگر به قصد خرید و تجارت به تهران سفر می‌کنید، باید بازار اصلی و مراکز خرید آن را بشناسید. در ادامه بازارهای قدیمی و اصلی تهران، مراکز خرید لوکس و سایر مراکز خرید تهران را به شما معرفی خواهیم کرد.

بازارهای تهران

چند مورد از بازارهای تهران، از قدیمی‌ترین و البته محبوب‌ترین مراکز برای خرید محسوب می‌شوند. بازارهای معروف تهران که برای خرید کلی و جزئی مناسب هستند عبارتند از:

  • بازار بزرگ تهران: تهران، میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران
  • بازار تجریش: تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه مترو، بازار تجریش
  • بازار پارچه مولوی: تهران، بازار مولوی
  • بازار شوش: تهران، میدان شوش، خیابان صابونیان، بازار شوش

مراکز خرید لوکس تهران

تهران، شهر مراکز خرید شیک و لوکس است. اگر در سفر به تهران، قصد داشتید روز خود را در مراکز خرید گران و لوکس تهران بگذارنید، مراکز خریدی که در ادامه معرفی می‌کنیم، جاهای مناسبی برای گشت و گذار هستند.

مرکز خرید پالادیوم: تهران، خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف

-مرکز خرید گالریا: تهران، ولنجک، انتهاى خیابان سیزدهم شرقی، مرکز خرید گالریا

-مرکز خرید سام سنتر: تهران، الهیه، خیابان فرشته، مرکز خرید سام سنتر

مرکز خرید روشا: تهران، نیاوران، تقاطع خیابان عمار و فرمانیه، مرکز خرید روشا

مرکز خرید اسکای سنتر: تهران، لواسان، بلوار امام خمینی (ره)، خیابان گلها، مرکز خرید اسکای سنتر

مرکز خرید مدرن الهیه: تهران، خیابان آفریقای شمالی، رو‌به‌روی کوچه گلنار

مراکز خرید محبوب تهران از نگاه مردم

در مراکز خریدی که در ادامه معرفی می‌کنیم، علاوه بر خرید کردن می‌توانید در یک رستوران خوب غذا میل کنید، ساعاتی را به تفریح بپردازید یا به سینما بروید؛ چون این مراکز خرید، همه این امکانات را با هم دارند. به علاوه، از نظر قیمت کالا، در سطح متوسطی قرار دارند. این مراکز خرید عبارتند از:

مرکز خرید کوروش: تهران، بزرگراه شهید ستاری، نبش خیابان پیامبر مرکزی

مرکز خرید بام لند: تهران، انتهای اتوبان همت، خروجی بلوار کاشان، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف

مرکز خرید مگامال: تهران، بزرگراه شهید ستاری، شهرک اکباتان، فاز دو، میدان شهید صارمی

مرکز خرید اپال: تهران، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، میدان کتاب، بلوار کوهستان

مرکز خرید ایران مال: تهران، انتهای بزرگراه خرازی

مرکز خرید تیراژه: بزرگراه اشرفی اصفهانی، پایین‌تر از میدان پونک، حدفاصل بزرگراه حکیم و همت

معرفی موزه‌ های تهران

یکی از جاهای دیدنی در هنگام سفر به تهران، موزه‌ها هستند. موزه‌ها، مکان خوبی برای سفر در تاریخ محسوب می‌شوند. در موزه‌های تهران، می‌توانید آثار به جا مانده از سلسله‌های مختلف طول تاریخ ایران را مشاهده کنید. بعضی از موزه‌های تاریخی تهران عبارتند از:

-موزه ملی ایران: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

-موزه مقدم: خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت پلاک ۲۵۱

-موزه ملی ملک: خیابان امام خمینی تهران، خیابان ملل متحد یا باغ ملی و روبه‌روی وزرات خارجه

-باغ موزه فردوس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش

-موزه پول: کیلومتر چهار اتوبان تهران، کرج، بعد از تقاطع ستاری، مجموعه فرهنگی- تفریحی ارم، تماشاگه پول

-موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبه‌روی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شماره ۹۸۲

-موزه ملی جواهرات: میدان امام خمینی (ره)، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، نبش کوچه بانک مرکزی، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

-موزه آبگینه و سفال: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر یا قوام السلطنه سابق، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

معروفترین کاخ های تهران

کاخ‌های تهران، یکی دیگر از جاهای دیدنی جذاب هنگام سفر به تهران هستند. از زمانی که تهران در دوره قاجار به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد، کاخ‌های باشکوهی برای پادشاهان در این شهر ساخته شدند. اکنون از این کاخ‌ها، مانند موزه نگهداری می‌شود و می‌توانید از آنها دیدن کنید.

-کاخ گلستان: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

-کاخ سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان شهید کمال طاهری

-کاخ نیاوران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)

پارک‌ های تهران

در تهران بیش از دو هزار پارک وجود دارد که هنگام سفر به تهران می‌توانید از آنها بازدید کنید. این پارک‌ها، جای خوبی برای فرار از شلوغی‌های شهر هستند و فضای چشم نوازی دارند. علاوه بر این، یکی از جاذبه‌های تهران، پل طبیعت است که دو پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به هم وصل می‌کند. بعضی از زیباترین پارک‌های تهران عبارتند از:

-پارک جمشیدیه: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

-پارک قیطریه: خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

-پارک ملت: خیابان ولیعصر، بالاتر از تقاطه بزرگراه هاشمی رفسنجانی (نیایش)

-پارک آب و آتش: خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

-پارک ساعی: خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ونک

-باغ ایرانی: منطقه سه شهرداری تهران، محله ده ونک، کوچه صابری

-پارک نیاوران: شمال خیابان پاسداران تا میدان باهنر (نیاوران)

-پارک پرواز: سعادت‌آباد، بالاتر از میدان سرو، میدان بهرود

-پارک جوانمردان: اتوبان همت، بلوار دهکده المپیک، جنب خیابان طبیعت

-پارک بعثت: بزرگراه بعثت، خیابان شهید صابونیان

-پارک جنگلی لویزان: شمال شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال

-پارک سرخه حصار: شمال شرق تهران، بزرگراه یاسینی

-پارک چیتگر: اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

-پارک جنگلی تلو: بزرگراه بابایی شرق، خروجی تلو شمال، انتهای ورودی جاده شهرداری

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی تهران

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که هنگام سفر به تهران می‌توانید در آن شرکت کنید، جشنواره‌ها و مراسم آئینی و فرهنگی تهران است. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

-جشنواره فیلم فجر: ۱۲ تا ۲۲ بهمن

-جشنواره تئاتر فجر: ۱۰ تا ۲۰ بهمن

-جشنواره غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم ایرانی و ملل: ۱۴ اسفند

-نمایشگاه کتاب: ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت

-فستیوال پیانو کلاسیک: مرداد

-جشنواره نوروز برج میلاد: ایام نوروز

سوغاتی های تهران

یکی دیگر از تفریحات سفر، خریدن سوغات مربوط به هر شهر و منطقه است؛ اما سوغات تهران چیست؟ هنگام سر به تهران خوب است بدانید که سوغات تهران به دو دسته صنایع دستی و خوراکی تقسیم می‌شود. انواع صنایع دستی که می‌توانید از تهران به عنوان سوغات تهیه کنید عبارتند از چرم نقاشی شده، جاجیم فیروزکوه و ظروف چینی دست ساز. علاوه بر این، می‌توانید از لواشک و آلوچه دربند امتحان کرده یا برای سوغات با خود سیب، گردو یا عسل دماوند ببرید.

برای سفر به تهران آماده‌اید؟

حالا که با دیدنی‌ها، جاذبه‌ها و خوراکی‌های مرکز ایران، تهران، آشنا شدید می‌توانید برای سفر به تهران اقدام کنید. اگر قصد رزرو بلیط ارزان به تهران دارید، می‌توانید به بخش رزرو بلیط دیاموند فلای سر بزنید.

سوالات متداول درباره سفر به تهران

-بهترین زمان سفر به تهران چه زمانی است؟

تهران به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران چه برای مسافران داخلی و چه برای گردشگران خارجی، همیشه مملو از جمعیت گردشگران است. اما شلوغ‌ترین فصل سفر به تهران از بهمن ماه تا خرداد ماه به خصوص در ایام نوروز و از ماه شهریور تا آبان است.

-بلیط ارزان تهران را از کجا تهیه کنیم؟

برای خرید بلیط تهران، به بخش رزرو بلیط دیاموند فلای مراجعه کنید.

-کدام هتل‌های تهران در نزدیکی بازار قرار دارند؟

هتل بزرگ فردوسی، هتل سعدی و هتل آرمان از جمله‌ هتل های تهران در نزدیکی بازار هستند .

-چند خط مترو در تهران فعال است؟

در حال حاضر، هفت خط مترو فعال در تهران وجود دارد. برای استفاده از مترو می‌توانید در ایستگاه، بلیط یک سفره یا بلیط قابل شارژ تهیه کنید.

-معروف ترین جاهای دیدنی تهران کدامند؟

کاخ گلستان، کاخ سعدآباد، باغ فردوس، بازار بزرگ، پارک جمشیدیه و… از مهمترین جاهای دیدنی تهران هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا