توریستیفرهنگ و هنر

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ | گردشگری برای رشد فراگیر

بیش از ۴ دهه است که روز بیست و هفتم سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری شناخته شده تا افراد در سراسر دنیا متوجه اهمیت این صنعت و ویژگی‌ها و تاثیرات آن شوند. روز جهانی گردشگری فرصتی برای تفکر عمیق در مورد این صنعت و فکر کردن به راهکارها، دغدغه‌ها و پیشنهاداتی است که می‌توانند منجر به پیشرفت یا تضعیف  این صنعت شوند. با توجه به اهمیت بالای این روز برای صنعت گردشگری می‌خواهیم نگاهی ریزبینانه‌تر به این مناسبت داشته باشیم. نگاهی به تاریخچه روز جهانی گردشگری بیندازیم و به مرور برنامه‌ها و شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ بپردازیم.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱

تاریخچه روز جهانی گردشگری

در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۹ بود که نشستی توسط سازمان جهانی جهانگردی در کشور اسپانیا برگزار شد. البته پیش از این هم نشست‌های دیگری در نقاط مختلف دنیا برگزار شده بود اما نشست ۱۹۷۹ اسپانیا اهمیت ویژه‌ای یافت. در این نشست تصمیم بر این شد که هر سال ۲۷ سپتامبر با عنوان روز جهانی گردشگری با نام بین المللی “World Tourism Day” و به اختصار “WTD” خوانده شود و کشورها در این روز توجه خود را به افزایش سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه بین‌المللی و نشان دادن تاثیرات این صنعت روی ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی معطوف کنند.

نوشته های مشابه

در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار، این روز به صورت رسمی جشن گرفته شد و برنامه‌هایی در نشست‌های مختلف به تصویب رسید.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱

دلیل انتخاب ۲۷ سپتامبر چه بود؟

شاید فکر کنید به دلیل آنکه در ۲۷ سپتامبر تصمیم به تعیین روزی برای روز جهانی گردشگری گرفته شده، همین روز را برای این مناسبت انتخاب کردند. اما باید بگوییم همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و دلایل دیگری پشت انتخاب این روز وجود دارد. تصویب اساسنامه سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) دقیقا در همین روز و در سال ۱۹۷۰ اتفاق افتاده بود. همچنین بر اساس مطالعات، روز ۲۷ سپتامبر روزی تعیین‌کننده در صنعت گردشگری است؛ دقیقا در همین روز در نیم‌کره شمالی زمین، فصل سفر به دلیل تغییرات آب و هوایی پایان می‌یابد و در نیم‌کره جنوبی به دلیل مساعد بودن شرایط، موج سفرها آغاز می‌شود. بنابراین در این زمان مردم نیم‌کره شمالی در فکر خاطرات سفرهایشان هستند و مردم نیم‌کره جنوبی به فکر خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و برنامه‌ریزی برای سفرهای پیش رویشان مشغولند.

روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱ | گردشگری برای رشد فراگیر

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱

وز جهانی گردشگری هر سال با شعار ویژه‌ای برگزار می‌شود تا فعالیت‌های گروه‌های مختلف در کشورها یکپارچه و در راستای یک هدف مشترک باشند. این شعار توسط شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری پیشنهاد می‌شود و پس از تایید مجمع عمومی این سازمان به اطلاع همه می‌رسد. امسال (۲۰۲۱) برنامه‌های این روز با شعار گردشگری برای رشد فراگیر برگزار می‌شوند و مسئولان بر این باورند که جهان به شروع مجدد گردشگری (Restart Tourism) نیاز دارد. در وبسایت سازمان جهانی گردشگری در مورد دلیل انتخاب این شعار آمده است:

همه گیری کووید-۱۹ تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای روی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه داشته و ضربه سختی به آن‌ها وارد آورده است. گروه‌های حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیرتر نیز بیش از همه دچار ضرر شده‌اند. در سال ۲۰۲۱، ۳۲ میلیون نفر به فقر دچار شدند و در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، زنان بیشترین آسیب را از بحران جهانی ناشی از پاندمی کووید-۱۹ دیده‌اند. یکی از دلایل این امر این است که آنها عمدتا در بخش‌های آسیب‌پذیر در برابر این پاندمی مانند گردشگری فعالیت می‌کردند. شروع مجدد گردشگری می‌تواند روزنه‌ای برای آغاز بهبود و رشد باشد و بسیار ضروری است که همه از مزایای این امر به طور گسترده و عادلانه برخوردار شوند.

بنابراین سازمان جهانی گردشگری روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ را به عنوان روزی برای تمرکز بر گردشگری برای رشد فراگیر تعیین کرده است. این فرصتی برای بررسی این صنعت و توجه به چیزی فراتر از آمارهاست؛ ما باید به این باور برسیم که در پشت هر عددی یک شخص وجود دارد. سازمان جهانی گردشگری از کشورهای عضو این سازمان، آژانس های خواهر سازمان ملل متحد و مشاغل و افراد مختلف دعوت می‌کند تا این قابلیت منحصر به‌فرد صنعت گردشگری را جشن بگیرند تا این اطمینان را ایجاد کنند که هیچکس پس از شروع دوباره گردشگری عقب نخواهد ماند و تمامی نگاه‌ها به سوی آینده است.

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱

برنامه های روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱

یکی از برنامه‌های مهم این روز در سال ۲۰۲۱، فراخوان منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری برای ارسال عکس‌ها و فیلم‌ها از کشورهای عضو در این سازمان است. افراد می‌توانند آثار خود را با توجه به شعار «گردشگری برای رشد فراگیر» آماده کنند و با توجه به شرایط زیر، آن‌ها را به ایمیل Comm@unwto.org ارسال نمایند:

  • وضوح عکس‌ها باید حداقل ۳۰۰ Dpi و وضوح فیلم‌های ارسالی باید حداقل ۱۰۸۰p باشد.
  • حداکثر زمان فیلم‌ها ۱ دقیقه باشد.
  • عکس‌ها و فیلم‌ها قدرت گردشگری در رشد فراگیر کشور و تحول مثبت در مردم را به تصویر بکشند.

یکی از هشتگ‌های این روز که توسط سازمان جهانی گردشگری اعلام شده Restarttourism# است که به شروع مجدد گردشگری اشاره دارد. برای مشارکت در برنامه‌های این روز می‌توانید تصاویر و فیلم‌های مرتبط خود را با این هشتگ به اشتراک بگذارید.

برنامه های روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ در ایران

یکی از برنامه‌های اعلام شده توسط معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، برای این روز، میزبانی ۵ استان از برنامه‌های متنوع است. استان اردبیل در روز ششم مهر، منطقه اورامانات در استان‌های کردستان و کرمانشاه در هشتم مهر، استان کرمان در دهم مهر و استان فارس در یازدهم مهر برنامه‌هایی برای برگزاری جشن در این روز دارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا