اخبار و اطلاعات ترکیهتحصیل در ترکیه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه | اقامت در ترکیه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه | اقامت در ترکیه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

کشور ترکیه کشوری قرار گرفته در غرب قاره ی آسیا است. کشوری با جمعیتی بالغ بر ۸۲ میلیون نفر است که مساحتی نزدیک به ۷۸۳٬۳۵۶ کیلومتر مربع دارد. ترکیه با کشور های ایران، گرجستان، ارمنستان، عراق، سوریه، یونان، و بلغارستان همسایگی دارد. اکثر مردم در ترکیه مسلمان هستند و زبان رسمی در این کشور ترکی می باشد. آنکارا پایتخت ترکیه است و شهرهای بزرگ ترکیه، استانبول، ازمیر، آنتالیا، قونیه، می باشند. واحد پول کشور ترکیه نیز لیر می باشد. ترکیه به دلیل نزدیکی با ایران و سیاست های امور خارجی فی ما بین این دو کشور، افراد ایرانی بمنظور گشت و گذار و اهداف توریستی نیازی به اخذ ویزا برای ترکیه ندارند و میتوانند تا سقف ۳ ماه در این کشور بدون ویزا تردد کنند اما برای تحصیل در این کشور نیاز به ویزای تحصیلی است. اغلب دانشجویان ایرانی به دلیل نزدیک بودن این کشور، تحصیل در ترکیه را انتخاب می کنند. در ادامه به بررسی ویزای تحصیلی ترکیه در مقاطع مختلف در این کشور می پردازیم.

تحصیل در مدارس ترکیه شامل دوره های ابتدایی و متوسطه می باشد که هزینه ای برای دانش آموزان در پی ندارد. تحصیل به مدت ۱۲ سال در ترکیه اجباری است که شامل ۴ سال تحصیل در مقطع دبیرستان، ۴ سال در مقطع سطح دوم، و ۴ سال هم در مقطع ابتدایی است. زبان تحصیل در این ۱۲ سال به ترکی است و در پایان سطح دوم مدارس یعنی در سن ۱۴ سالگی به دانش آموزان دیپلم دوره ی ابتدایی اعطا می شود. در پایان دوره متوسطه به دانشجویان یک لیز دیپلماتی (دیپلم دبیرستان) اعطا می شود که بدین معنی است که آنها می توانند امتحان ملی را بگذرانند و برای تحصیلات عالی درخواست دهند. دانش آموزان خارجی جهت ورود به مدارس ترکیه باید آزمون ورودی را گذرانده تا میزان تسلط شان بر زبان ترکی ارزیابی شود. البته آموزش یک زبان خارجی نیز در دوران تحصیل اجباری است. تحصیل در مقطع پیش دبستانی که قبل از سن ۶ سالگی می باشد اختیاری است.

نکاتی در مورد مدارس در ترکیه:

  • دانش آموزان باید ۴ سال ابتدایی ۴ سال متوسطه و ۴ سال دبیرستان را حتما پشت سر بگذارند.
  • تحصیل مقاطع متوسطه و ابتدایی رایگان است.
  • تحصیل در مقطع متوسطه در دو شاخه دبیرستان و هنرستان نیز در ترکیه امکان پذیر است. تحصیل تا سن ۱۸ سالگی ادامه داشته و اجباری است.

مدارس بین المللی در ترکیه

تحصیل در مدرسه های بین المللی برای کودکان خارجی بهترین گزینه می باشد. افرادی که مدیر شرکت های خارجی هستند، سفرای خارجی که در ترکیه حضور دارند، معمولا فرزندانشان را در این مدارس ثبت نام می کنند. برنامه های تحصیلی در این مدارس طبق سیستم آموزشی در کشور های انگلستان و امریکا می باشد و زبان آموزش در این مدارس انگلیسی می باشد. تعداد پذیرش ها در این مدارس محدود است و طبق ملیت دانش آموزان آنها را ثبت نام میکنند.

شهریه براساس استانداردهای محلی گران است ، اما سطح بالایی از تحصیل را ارائه می دهند. در مدارس بین المللی ترکیه اغلب اندازه کلاس ها کوچکتر از مدارس معمولی است و امکانات درجه یک و فوق برنامه برای دانش آموزان ارائه می گردد. در برخی مدارس بین المللی ترکیه امکانات شبانه روزی موجود است ، اما بیشتر مدارس این کشور دوره های روزانه را آفر می دهند :

ترکیه علاوه بر داشتن چندین دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه ها، که بسیاری از آنها برنامه های تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می دهند، دانشگاه ها و کالج های دیگری نیز دارد که به دلیل حفظ همکاری با موسسات در کشور های همسایه در سراسر کشور ترکیه و در سایر نقاط جهان شناخته شده هستند. اگر علاقه دارید که برای مقطع کارشناسی خود به ترکیه بروید ، برنامه ها و دانشگاه های تخصصی را پیدا خواهید کرد که برنامه های جالب را برای هر آنچه که به آن علاقه مندید ارائه می دهند. برنامه های دو ساله مقطع کاردانی، برنامه های دوره ۴ ساله لیسانس و برنامه های تحصیلات تکمیلی ۲ تا ۴ ساله در ترکیه امکان پذیر است. در ترکیه می توانید در زمینه ها و موضوعات مختلفی تحصیلات دانشگاهی خود را انجام دهید. در چندین سال گذشته، ترکیه همواره سهم بسیار بالایی در ارائه رشته هایی نظیر علوم، هنر و معماری داشته است.  تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه عموما به زبان رسمی (ترکی) است و برخی از دانشگاه ها کورس هایی به زبان انگلیسی هم به دانشجویان ارائه میکنند عموما این دانشگاه ها با آیلتس ۵٫۵ الی ۶ می توان در مقطع لیسانس پذیرش گرفت. دانشگاه های ترکیه به دلیل قوی نبودن در سطوح علمی، سخت گیری در ارائه مدرک زبان انگلیسی را ندارند و گاها با یک Interview‌ ( مصاحبه ) پذیرش را صادر می کنند. برای ورود به رشته های پزشکی در ترکیه باید مد نظر داشته باشید که این دانشگاههای ترکیه مانند اکثر کشور ها دارای آزمون ورودی می باشد. دانشجویان باید ابتدا باید در دوره های های US و SAT شرکت کنند. آزمون US آزمونی مربوط به ریاضی است و آزمون SAT به زبان انگلیسی برگزار می گردد. دانش آموزان باید یک سال درکالج های ترکیه آموزش ببینند. کالج های که هزینه های آنها بین ۴۰۰۰ الی ۴۵۰۰ دلار هزینه دارد. بعد از ۱ سال، آزمون ورودی گرفته می شود و بر اساس نمراتی که کسب می کنند وارد دانشگاه های ترکیه می شوند. با توجه به وضعیت دانشگاه های کشور ترکیه که تنها ۶ دانشگاه مورد تایید ایران است و ممکن است این تعداد نیز تغییر کند، توصیه می شود اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های ارزان و رایگان هستید، مقالات « تحصیل در فرانسه » « تحصیل در اتریش » « تحصیل در آلمان » و « تحصیل در نروژ » را مطالعه بفرمایید.

برخی رشته ها در میان دانشجویان بین المللی در ترکیه محبوبیت بالاتری دارد که شامل رشته های زیر می باشد:

  • تربیت مدرس
  • روابط بین الملل
  • بیوشیمی
  • معماری
  • روزنامه نگاری
  • مهندسی پزشک

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه به جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس برای دانشجویان بین المللی امکان پذیر است. سال تحصیلی در ترکیه در دو ترم ( یک ترم از اکتبر تا ژانویه طول می کشد و ترم دیگر از فوریه تا جولای ) برگزار می شود. یک دوره تعطیلات دو هفته ای معمولاً ترم ها را از هم جدا می کند؛ با این که تعطیلات تابستانی طولانی تر بین ماه های جولای و اکتبر برگزار می شود. بیشتر برنامه های کارشناسی ارشد در ماه اکتبر آغاز می گردد. کارشناسی ارشد در ترکیه ( Yüksek Lisans Diplomasi ) حدود ۲ سال طول می کشد. در اکثر مقاطع کارشناسی ارشد دانشجو موظف به ارائه ی پایان نامه است. در بعضی از کورس های فوق لیسانس، دانشجویان موظف به ارائه ی پایان نامه نیستند اما در انتهای دوره باید پروژه ای اجرایی تحویل دانشگاه دهند. هزینه های کارشناسی ارشد در ترکیه می تواند کاملاً متغیر باشد. به عنوان یک قاعده کلی ، می توانید انتظار داشته باشید هزینه های تحصیل برای دوره های انگلیسی و دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی باشد. دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی سالانه بین ۱۲۰ تا ۷۰۵ یورو هزینه خواهد داشت. هزینه در موسسات خصوصی می تواند به میزان قابل توجهی بیشتر باشد. تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد نیز به زبان ترکی برگزار می گردد اما در برخی از دانشگاه ها تحصیل به زبان انگلیسی نیز انجام می شود که با مدرک آیلتس ۶ میتوان پذیرش این دانشگاه ها را اخذ کرد.

برای تحصیل در مقطع دکتری افراد متقاضی باید از سوی دانشگاه مورد نظر، پذیرش دانشگاه را به دست آورند. دانشجو باید ابتدا رزومه و پروپوزال خود را برای اساتید دانشگاه مورد نظر ارسال کند تا دانشگاه و استاد با مطالعه ی پروپوزال فرد و تایید آن برای دانشجو پذیرش را صادر کند. دانشجویان متقاضی تحصیل دکترا در ترکیه برای بالا بردن شانس خود در اخذ پذیرش باید با اساتید و دانشگاه هایی که تحقیقات مشابه با رزومه ی دانشجو دارند مکاتبه کنند. معمولا متقاضیان باید از رزومه ی قوی برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور های دیگر داشته باشند. داشتن مقالات معتبر، تالیف و یا ترجمه ی کتاب، معدل بالا در مقطع قبلی و… از سایر الزمات در زمینه ی اخذ پذیرش و تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه است. برای تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه حداقل مدرک زبان انگلیسی TOEFL با نمره ی حداقل ۷۹ که معادل با IELTS 6.5 است الزامی می باشد.

بورسیه های تحصیلی در ترکیه شامل تحصیلات کاملاً رایگان و بخشی از هزینه های تحصیل در دانشگاهها و زندگی دانشجویی در ترکیه می باشد که توسط دولت ترکیه به صورت اقساط به شما پرداخت می شود. بورسیه تحصیلی ترکیه کمک هزینه مسکن و بیمه درمانی ، مسافرت و ویزا را برای دانشجویانی که بورسیه را دریافت میکنند را تأمین می کند. در اینجا برخی از مزایای مهم برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه را برای شما آورده ایم:

اسکان رایگان: با داشتن بورسیه ی تحصیلی ترکیه اسکان در خوابگاه های دانشگاه ها برای دانشجو رایگان است. دانشجویانی که مایل به اقامت در خوابگاه های دانشگاه نیستند می توانند سایر هزینه های اقامت را با هزینه خودشان انجام دهند.

تحصیل بدون شهریه: هزینه ی تحصیل برای افرادی که بورسیه دریافت میکنند کاملا رایگان است.

بیمه درمانی: تمام هزینه های درمانی برای همه دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دریافت میکنند رایگان است.

هزینه های سفر: برای ورود به ترکیه و عزیمت آنها پس از اتمام تحصیل ، یک بار بلیط پرواز اعطا می شود ، اگر دانشجو خود بلیط را خریداری کند، مبلغ به او پرداخت می شود.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

ملاک انتخاب بورسیه های تحصیلی ترکیه به شرح زیر است:

  • داشتن رزومه قوی تحصیلی
  • داشتن مقالات در رشته تحصیلی متقاضی
  • نمرات بالا در سطوح قبلی
  • انگیزه نامه
  • مدرک قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • و…

کشورهایی که در زیر آمده اند اولویت برنامه بورسیه تحصیلی در ترکیه را دارند:

  • ایالات متحده آمریکا
  • ایسلند
  • آلمان
  • میانمار
  • پاکستان
  • امارات متحده عربی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا