درباره ترکیه

زندگی در شهر استانبول ترکیه | فرهنگ و آداب

زندگی در شهر استانبول ترکیه

نگاهی به فرهنگ مردم شهر استانبول ترکیه

( زندگی در شهر استانبول ترکیه ) مدت پرواز از تهران حدود سه ساعت و از تبریز حدود دو ساعت می باشد.مسیر ۲۵۰۰کیلومتری تهران-استانبول با اتوبوس حداقل سی و پنج ساعت زمان می برد.وقت در ترکیه یک ساعت و نیم از ایران عقبتر است.

استانبول شهری است که بیشتر نقاط گردشگری آن در یک محدوده واقع گردیده و از این لحاظ گردش با پای پیاده مناسبتر است.ضمن بدیل قرار گرفتن این شهر در یک منطقه جغرافیایی پر باران و مرطوب (غیر شرجی )علاوه بر کفش راحتی و اسپرت،چتر،کاپشن و بارانی هم به همراه داشته باشید.

زبان رسمی شهر ترکی است،لیکن در همه جا به انگلیسی و در هتلها و رستورانها و نقاط گردشگری به زبانهای دیگر زنده و متکلم دنیا مثل آلمانی،فرانسوی،اسپانیایی،عربی،روسی و…مخاطب خواهید یافت.

جهت انجام مکالمه با ایران باید ابتدا کد کشور ایران(۰۰۹۸)را گرفته و بعد جهت شهر مورد نظر بدون صفر موجود در اول آن(مثلا در مورد تهران =۲۱)و سپس شماره را بگیرید.در صئرتی که هدف مکالمه شما تلفن هرام است،بعد از گرفتن کد کشور،شماره تلفن همراه مورد نظر را بدون صفر واقع در اول آن را بگیرید.

مناسبترین راه مکالمه تلفنی با کشور استفاده از بادجه های تلفن کنار خیابان و یا با استفاده از نرم افزارهای اینترنتی مربوط است.برای استاده از بادجه های تلفن کنار خیابان می بایست از کارت های مخصوص این تلفنها که به صورت ۵۰ و ۱۰۰ کنتوری هستند استفاده کنید که می توانید از بادجه هی روزنامه فروشی یا مارکتها تهیه کنید.

پوشش مردم

در زمینه پوشش مردم راحت عمل می کنند.نوع پوشش لباس،برخلاف ایران،نشانه شخصیت یا توان مالی آنها محسوب نمی شود.زنان و دختران پوشش ساده و بی آلایشی دارند و این موضوع در پسران نیز مشهود است.برخلاف آنچه که در ایران بصورت عرف درآمده است،کسی در پی جلب توجه دیگران نیست.جهانگردان نیز اغلب اینگونه اند،ساده و بی آلایش.صد البته این به معنی پوشش جلف و،زننده و دور از شأن انسانی نیست.

در میان مردم،فرهنگ تسامح رواج گسترده ای دارد.این فرهنگ به خصوص در همزیستی اهل سنت و شیعیان کاملاً مشهود است.مردم پایبند آداب و عرف پسندیده و قوانین نانوشته مربوط به تعالی هستند.دعوا و مرافعه چیزی تقریباً فراموش شده است و به ندرت قابل مشاهده است.خطوط قرمز مردم در شهر را به طبع کل کشور آتاتورک،جمهوریت نظام،ارزشهای اساسی انسانی و اسلامی و قوانین تشکیل می دهند.مردم بیش از مسائل شخی به مسائل عمومی حساس بوده و در صورت برخورد با ناهنجاری،بلادرنگ و حدالامکان با اجتناب از ایجاد تنش واکنش نشان می دهند.

فرودگاه های بین المللی

کلانشهر استانبول دارای دو فرودگاه بین المللی است.بزرگترین اینها،فرودگاه آتاتورک در یشیل کوی،۲۴ کیلومتری مرکز شهر و سمت اروپایی شهر می باشد.فرودگاه جدید،فرودگاه سابیها گوکچن(برگرفته از نام دختر معنوی آتاتورک،اولین خلبان زن ترکیه و اولین زن خلبان هواپیمای جنگنده جهان)در ۴۰ کیلومتری شرق و تقریبا خارج از شهر قرار گرفته است.

در استانبول مردم به رعایت قانون و حفظ نظام پایبند هستند.این نکته مخصوصاًاز سلوک رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل قطار شهری،مترو،کشتی و نبود پلیس محسوس در جاده مشهود می باشد.حضور مأموران انتظامی در سطح شهر و مأموران راهنمایی و رانندگی در چهارراهها کمرنگ است.مردم خود به قانون احترام می گذارند.به دلیل گرانی قیمت بنزین،حمل و نقل عمومی بسیار مورد توجه است.سرویس دهی ئسایل نقلیه عمومی مرتب و با کیفیت مطلوب صورت می گیرد.

مترو،قطار شهری و بین شهری،کشتی،اتوبوس و…بدون تأخیر و با برنامه ای منظم به کار جابه جایی مسافران مشغولند.هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز گرچه ممکن است به نظر ما ایرانیان گران آید،لیکن نسبت یه خدمات ارائه شده مناسب است.از همین رو مردم برای تردد اغلب از وسایل نقلیه عمومی بهره می جویند.فرهنگ بالای استفاده از وسایل نقلیه عمومی موجب شده است تا در سطح شهر ترافیک قابل توجهی بوجود نیاید.

ادیان رایج در ترکیه :

بیش از ۹۸٪ جمعیت ۷۸ میلیونی کشور ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند که از این رقم نیز حدود ۸۰٪آن متعلق به اهل سنت بوده و کلاً بر اساس مذاهب و فرقه های گوناگون به شکل زیر قابل دسته بندی می باشند:

۱.حنفی ها،قابل ملاحظه ای از اهل سنت ترکیه را تشکیل میدهند.

۲.شافعی ها،شاخه ای دیگر از اهل سنت است.

۳.مالکی ها و گروههای دیگر و کوچکتر اهل سنت.

۴.علویان

۵.شیعیان

۶.مسیحیان

۷.یهودیان

علویان خود به چهر دسته با نامهای رافعی،باطنی ،حروفی و بکتاشی تقسیم میشوند و بنابر آمار رسمی دولت ترکیه جمعاًحدود ۱۲ میلیون نفر پیرو دارند.

شیعیان کشور پیرو مذهب جعفری بوده و نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر هستند.گروههای دینی مسیحی و یهودی با جمعیت کم(روی هم رفته کمتر از یک میلیون)در کشور سکونت دارند که اکثریت قاطع این جمعیت نیز در شهر استانبول ساکنند.بدین صورت که اکثر مسیحیان که عمدتاًاز ارمنیان ترکیه هستند در محلات کادیرگا،کوم کاپی،ساماتیا(منطقه شهری فاتیح)،بی اوعلو و جزیره بویوک آدا سکونت داشته و یهودیان نیز اکثراًدر محلات اورتاکوی،اولوس و زنجیرلی کویو اقاما دارند.

مساجد در استانبول

 

مساجد در استانبول بسیار تمیز و محترمند.در اطاف مسجد جا کفشی های چوبی با ارتفاع کم قرار دارد که کفش نمازگزاران در آنها نهاده می ود.پلاستیک های یک بار مصرف نیز می توان در ورودی مسجد تهیه کرد.این پلاستیک ها پس از خروج از مسجد در سطل های زباله مخصوص انداخته می شود.در اطراف مساجد مکان هایی با نرده های کوتاه چوبی برای خانم ها اختصاص یافته است.نمازگزاردن به سبک شیعی حساسیت برانگیز نیست.لیکن تظاهرات حاشیه ای پسندیده نبوده و با واکنش روبرو می شود.

در هر پنج وعده نماز طنین اذان در شهر می پیچد.بدلیل وفور مسجد و نزدیکی آنها به هم و نیز عدم وجود ترافیک سنگین یا الودگی های دیگر صوتی،صدای اذان در هر نقطه از شهر شنیده می شود.ترکها همچنین در هنگام اذان صدای موسیقی را قطع می کنند.مردم از همه سنین استقبال مناسبی از نماز جماعت و مخصوصاًنماز جمعه یه عمل می آورند.در مساجد کوت کامل برقرار است و کسی بلند صحبت نمی کند و حتی درود بر پیامبر اکرم(ص)به آرامی فرستاده می شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا