آموزشراهنمای مسافرت

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی به زبان ساده

به صورت کلی هنگام خرید بلیط هواپیما با دو نوع متفاوت بلیط سیستمی و چارتری مواجه خواهید شد که این دو بلیط از لحاظ شرایط و هزینه با یکدیگر تفاوت دارند. بلیط هواپیما چارتری و بلیط هواپیما سیستمی هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که در شرایط متفاوت خرید یکی نسبت به دیگری مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر است.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط‌های سیستمی بلیط‌هایی هستند که قیمت آن‌ها بر اساس مصوب شرکت هواپیمایی تعیین می‌گردد، از این رو چه مستقیما این بلیط را از خود هواپیمایی‌ها بخرید و چه از آژانس‌های گردشگری، قیمت آن‌ها تفاوتی نخواهد داشت. بلیط‌ها سیستمی از پیش تعیین شده‌اند، برنامه زمانی منظم و ثابتی دارند و ظرفیت پرواز و نرخ آن‌ها توسط ایرلاین از قبل برنامه‌ریزی می‌شود.

مزایای بلیط سیستمی

رواز سیستمی یا برنامه‌ای این امکان را به مسافر می‌دهد تا برای فواصل زمانی بلند مدت بلیط هواپیما خریداری کند. اگر مسافر قصد کنسل کردن بلیط خود را داشته باشد به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد و بسته به زمان درخواست، قوانین ایرلاین و همچنین کلاس پروازی درصد جریمه کنسلی بلیط تعیین می‌گردد. در پروازهای سیستمی نرخ بزرگسال، کودک و نوزاد با هم متفاوت بوده و خرید بلیط برای خردسالان به صورت نیم‌بها امکان‌پذیر است. در بلیط‌های سیستمی امکان تغییر زمان و تاریخ پرواز در صورت موجود بودن ظرفیت خالی پرواز امکان‌پذیر است. در آخر این که مسیرهای پروازهای سیستمی تنوع بالایی دارد.

معایب بلیط سیستمی

مهم‌ترین علتی که مسافران را از خرید بلیط سیستمی منصرف می‌کند مسئله قیمت آن است. نرخ بلیط هواپیما پروازهای سیستمی در بیشتر ایام سال اختلاف زیادی با قیمت پروازهای چارتری دارد.

بلیط چارتری چیست

چارتر از لحاظ لغوی به معنای اجاره کردن به صورت دربست است. در صنعت هوایی چارتر به اصطلاح به اجاره کامل یک هواپیما یا تعدادی از صندلی‌های هواپیما گفته می‌شود. در واقع شرکت‌های گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی همه یا تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما را از یک ایرلاین اجاره کرده و آن را در قالب بلیط‌های چارتری به صورت مستقیم به مسافران می‌فروشند.

بر اساس قراردادی که میان ایرلاین و آژانس‌های مسافرتی بسته می‌شود، آژانس چارترکننده موظف است هزینه تمام صندلی‌ها را پرداخت کند حتی اگر بلیط‌های آن به فروش نرفته باشد؛ از این رو ممکن است در روزهای نزدیک به پرواز بلیط‌ها ارزان‌تر شوند. در مجموع نرخ بلیط چارتر با توجه به تقاضای مسافران متغییر خواهد بود. به عنوان مثال در ایامی که تردد مسافران بیشتر است مانند ایام نوروز و تعطیلات، هزینه بلیط‌های چارتری بالاتر می‌رود و در ایام خلوت‌تر و غیرتعطیل بلیط‌ها ارزان‌تر می‌شود.

مزایای بلیط چارتر

هزینه بلیط پروازهای چارتری در اکثر ایام سال ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از بلیط‌های سیستمی است.

معایب بلیط چارتری

در صورت بروز مشکل، امکان تغییر یا لغو پرواز در بلیط‌های چارتری وجود ندارد و مبلغی به شما استرداد نخواهد شد و در واقع پول بلیط سوخت می‌شود. امکان تغییر تاریخ و زمان در بلیط‌های چارتری وجود ندارد. همچنین هزینه بلیط کودک و بزرگسال در این نوع بلیط یکسان است. در پروازهای چارتری تنوع مسیر محدود است چرا که این پروازها اغلب در مسیرهای پرتردد وجود دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا